BİR SAHİL KASABASINA YERLEŞMEK

Yazar Salı, Ocak 13, 2015 , ,


Bodrum'da bir sokak
Hele ki son yıllarda , trafiği, Suriye'lileri, dev inşaat şantiyeleri ile kabusa dönen büyük şehirlerden özellikle İstanbul'dan kaçıp Datça, Urla, Bodrum, Marmaris gibi sahil kasabalarına yerleşen çok sayıda genç insan var ki biz de bu kümenin içindeyiz. Sonsuz katlı plazalarda, deney ortamlarını andıran floresan ışıklı hücre benzeri ofislerde ömür geçirmek zorunda olunca , Ege'ye yerleşmek çok güzel bir düş . Yapıp memnun olan çok ama şöyle gerçekler de var, bilerek düş kurun derim:


--Evlerin yaza göre yapılması, doğalgazın olmayışı, izolasyon ve altyapı sorunları ,dağınık yerleşim: Sizi Ege'den soğutacak en önemli neden bu. Her ne kadar iklim ılıman olsa da kasımdan marta hatta nisana kadar ısınmak gerekiyor, sıklıkla tek seçeneğiniz klima. Doğalgazlı ev olayına alışmış bünye saatlerce gürül gürül çalışan, kapanır kapanmaz odanın buz gibi olduğu, elektrik faturasını 1000 liralara yaklaştıran ve sonuçta her halükarda üşüdüğü bu sisteme adapte olamıyor. Tuvaletler ve banyolar soğuk, klozete oturmak işkence, hele de çocuk varsa bittiniz. Evler genellikle seramik ya da taş döşeli, halı aksesuar olarak kullanılıyor.

İzolasyon yok denecek kadar az, şiddetli yağmurlarda evlerin içine su giriyor. Yazlık mantığı ile evler 75-80 metrekare yapılmış. 3+1 bulmak çok zor. Olanlar da 1600-1700 liradan başlıyor. Aile olarak oturulacak, derli toplu, merkeze -markete- minibüs hattına yakın ev bulmak neredeyse imkansız. Manzarası güzel diye heves ettiğiniz evler dağ başında, ekmek bitse arabaya binip almak lazım. Bizim sitede olduğu gibi çoğu aile sadece yazın bir kaç hafta geliyor, evler boş; ıssız ve yalnız hissediyorsunuz. Ölüyorum deseniz kimse yok. Nasıl ki İstanbul'da yaşayıp Taksim'e veya Bebek'e aylarca gidemiyorsanız nispeten daha canlı olan merkeze de haftalarca gidemediğiniz oluyor ayrıca.

Yine bir altyapı sorunu olarak sular inanılmaz kireçli, saçlarım hiç temizlenmiyor gibi, yaz döneminde ve çok yağmur yağan zamanlarda bulaşık makinesini kullanamıyorum. Bembeyaz çıkıyor tüm cam eşyalar. Bir sürü para verdiğimiz kıyafetler bir kaç yıkama sonunda eskimiş gibi oluyor, bu arada evin kendine ait özel bir arıtma sistemi var :)

Sırf okul meselesi yüzünden, iyi bir okul bulma kaygısı ile İstanbul'a dönen, İzmir'e yerleşen arkadaşlarım oldu. Okul servisleri aynı İstanbul'daki gibi sabahın köründe alıyor çocukları ,evlerin kimi dağ başında, kimi deniz kenarında.

Yani olur da zincirleri kırıp Ege'ye, hele de çocukla taşınırsanız siz siz olun ev tutarken hayalperest olmayın. Merkezi noktalara, çocuğun okuluna /kreşine  yakın olması, izolasyonunun iyi olması, yaz-kış yaşayanların ağırlıkta olması ilk tercihiniz olsun.  Bu seferde haziran 15- eylül 15 arasında Ege'den nefret edeceksiniz ama olsun, üç ay nerde, dokuz ay nerde.


--Pahalılık : Kiralar büyük şehirlerle eş, hele ki büyük şehirden yeni gelmiş ve her şeye ağzınız açık bir hayranlıkla bakıyorsanız, ev sahipleri ve  ustalar için harika bir avsınız demektir. Basit bir tamir işi için yüzlerce lira öder, 2+1 ev için 2000 lira kirayı az bulan bir ev sahibine sahip olursunuz. İş kurduysanız, yerli olmadığınız için olur olmaz bir sürü pürüz çıkar karşınıza.  Onun dışında organik ayağına pazarlar hatta süpermarketler bile büyük şehirlerden pahalı. Dışarda yemek-içmek yaz sezonunda imkansız.

--Emekli nüfusun baskın olması : Elinizi sallasanız asık suratlı emekli çiftlere çarpıyorsunuz.Kendilerinin 60 yaşından sonra kavuştukları yaşam tarzına sizin neden 30'larda sahip olmak istediğinizi anlamayan, hoşgörüsü az, kedisi köpeği ile dolaşan bu insanlar, sizin çoluk-çocuk perişan görüntünüzü kınayan gözlerle izliyorlar. Havuz başında çocuklarınızın gürültüsüne tahammül edemiyorlar vs.

Şu da bir gerçek, sahil kasabası tarzı yaşam çocuklu insanlar için zorlayıcı olabiliyor sıklıkla . Emekli çift altı-yedi arası denize giriyor, sekiz-dokuz arası kahvaltı yapıp klima serinliğinde salonuna çekiliyor. Toplu taşıma derdi yok, pazara gidip rahat rahat sebzesini meyvesini alıyor, akşam üzeri 1-2 misafir ağırlıyor, bulmacasını çözüp şekerlemesini yapıyor vs. Var yani bir bildikleri.

Bunun bir diğer versiyonu de eşinden boşanmış, çoluğu-çocuğu uzakta bekar, orta yaşlı insanlar. Bol miktarda görüyorum Bodrum'da.

--Toplu taşıma yokluğu, her yere araçla gitmek zorunda olma: Araban yoksa yandın. Yağmur-çamurda motorsikletle işe gidiyor çoğu insan çünkü arabalar hanımlarda ve çocuğu okula bırakıyor, alıyor, markete uğruyor vs.

Eh, çok üzgünüm ama birinin bunları söylemesi gerekiyordu.



Not: Bu yazıyı, Facebook'da paylaşmam sonrasında 1000 kez tıklandı neredeyse . Doğal olarak okuyanların çoğu ''Ege'ye taşınmayın, aman diyeyim, ben ettim siz etmeyin'' dediğimi düşündü. Yorumlar oldu o yönde.

Bu yazı kış ortasında, yazdığım her şeyi bizzat deneyimlediğim bir dönemde yazıldığı için olumsuz bir havası var ama son tahlilde Bodrum'da yaşamaktan çok memnunum. Çok güzel dostlarım var hepsinden önce.Ne kadar sıkıntı yaşarsam yaşayayım egzoz kokulu bir sabaha uyanıp, iki saatimi trafikte geçirmeyi, yüz bin katlı apartmanların bir katına sıkışmayı tercih edemem. Vizontele'deki unutulmaz repliği tekrarlayalım:

''Bir yeri seversen en güzel yer orasıdır''





Benzer Yazılar

43 yorum

  1. Yanıtlar
    1. Yıkılma , herşeyin bir bedeli var ama, değil mi?

      Sil
  2. Ogrendigimiz iyi oldu dostum, biz de tam Semdinli'den kalkip Bodrum' a yerlesecektik:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu gidişle biz Şemdinli'ye geliriz:) Sen de yazıver bi zahmet.

      Sil
  3. Sahil kasabası yerine küçük bir sahil şehri seçilse nasıl olur aceba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz Ömer Bey. ''Küçük bir sahil şehri'' kasabadan daha konforlu olabilir belki, doğalgaz açısından mesela. Haklısınız.

      Sil
  4. Biz de gelmeyi düşünüyoruz Bodrum'a. Nerede otursak karar veremiyoruz. Sonunda ikiye indi alternatifler. Sulubahçe tarafı mı, Ortakent mi? Ne dersin?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Jupiter. Sulubahce nerde acaba? Hiç duymadım.

      Sil
    2. Merhaba Jupiter. Sulubahce nerde acaba? Hiç duymadım.

      Sil
    3. Turgutreis daha uygun

      Sil
    4. Turgutreis daha uygun

      Sil
  5. Valla okuyunca ben de tırstım:))))
    Büyük şehir yaşanacak yer değil ama doğalgaza o kadar alıştım ki, (kışın gelen korkunç faturaya rağmen) gerçi yaşanacak yer olmasa da çocukluğum geçtiği ve sevdiğim için Ankara'yı da çok seviyorum kimse sevmez ama bozkırlara aşığım garip bir şey..inanmam ama önceki yaşamımda Rus muydum diyorum o kadar bozkırcıyım:)
    sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman Yaşar Kemal de seversin, bozkır deyince ilk aklıma gelen ..

      Sil
    2. Yaşar Kemal'i roman yazarken, sadece bir yazarken severdim.
      Ne zaman ki, 'gerillaya terörist dedik" dedi o günden sonra sevmeyi bıraktım.
      Çehov'u seviyorum. :)

      Sil
    3. Çehov okumadım hiç. Bozkırı mı anlatır o da?
      Yazarların böyle bir çelişkisi var değil mi? Ahmet Altan'ı ben roman yazarı olarak çok severim. Çoğu kişi siyaset tarafıyla ilgilense de.

      Sil
    4. Bozkır ve Rusya ile ilgili her şey, hele 'Öpücük' diye bir kısa öyküsü var, bitiyorum.

      Evet, bazıları (tabii bu benim fikrim) şarkıcıysa şarkıcı olarak, yazarsa roman yazarı olarak kalmalı:) siyasete girince bozuluyorlar. Mesela Zülfü Livaneli keşke sadece şarkıcı ve besteci olarak kalsaydı, Sezen Aksu keza....


      Ahmet Altan'ı hiç okumadım, kimdir hiç bilmezdim, ta ki, 80'lerda Kadınca dergisi vardı, o dergideki röportajında "ne var yani bir baba ile kız cinsel birlikte olsa ne çıkar, insan ile hayvan cinsel ilişki kursun ne olur, bütün kadınlar biraz fahişe olmalıdır vs." abuksabuk fikirlerini yazmış ve ensesti , hayvanlarla ilişkiyi resmen kendi ağzıyla savunmuştu çok tiksindim ogün bugün tiksinirim kendisinden.

      Sil
  6. Benim gözümde badrum falan da büyük görünüyor niyeyse.. belki tatil yerleri olarak düşünüp sadece tatil zamanı gordugum içindir..
    En sonunda çöle yerlesecegim bi başıma, insanlik tasasindan da kurtulacam :D :D

    YanıtlaSil
  7. Merhaba,
    Her insanin istedigi gibi bende egeye tasinmanin ordaki harika yasamin hayallerini kurarken sizin yaziniza denk geldim. O hayallerden beni cekip aldi. Bodrumda yasadiginizi soylemissiniz. Ordaki yasam ortam is imkani ve olanaklari size danismak istedim. Ben amerikada kocasi ve kiziyla yasayan bir gurbetciyim. Artik turkiyeye donmeyi fakat istanbula degil ege kiyilarinda bir yere yerlesmeyi dusunuyoruz. Ne onerirsiniz rica etsem paylasirmisiniz dusuncelerinizi?
    Cook tesekkur ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bana mail adresimden yazar mısınız Ayça hnm?

      Sil
  8. email adresinizi nerden bulabilirim?
    benimki aycanihal@gmail.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben yazdım size.Bir kontrol eder misiniz ulaşmış mı?

      Sil
  9. Benimde Milas yada Bodruma yerleşme durumum var. Havalimanında göreve başlayacağım. Nereye yerleşmem gerektiği konusunda araştıma yapıyorum. Gün geçtikçe dahada karamsarlaşıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Engin bey kişisel fikrim aylık geliriniz 5000 lira üzerinde ise bodrumu düşünün. Aksi durumda Milas çok daha konforlu olacaktır.

      Sil
    2. Engin bey kişisel fikrim aylık geliriniz 5000 lira üzerinde ise bodrumu düşünün. Aksi durumda Milas çok daha konforlu olacaktır.

      Sil
    3. Salicii@hotmail.com ayça nihal hanım

      Sil
    4. Engin bey muğlalı olarak milası tercih edebilirsiniz havalimanına yakınlığı sebebiyle ama işim evime yakın olmasın diyorsanız bodrum tercihimdir
      .

      Sil
    5. Engin bey muğlalı olarak milası tercih edebilirsiniz havalimanına yakınlığı sebebiyle ama işim evime yakın olmasın diyorsanız bodrum tercihimdir
      .

      Sil
  10. Hahaaaaa çok güldüm yıllarca insanların aman ne güzel Çeşmede yaşıyorsun demelerine cevap olarak bu yazıyı gönderebilir miyim ? Alaçatı ve Çeşmenin pahalılığından hiç bahsetmiyorum okul için günde kaç km yapıp okul parası kadar benzin parası vermeyi hiççç katmıyorum 6 yıl oldu yeni alıştım çünkü altımda arabam cebimde param var çünkü hiçbir yere arabasız gidilmiyor çünkü oturduğun bir cafe restoranttan vs yerden 100 tl ödemeden kalkılmıyor :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabi gönderebilirsin Esra. Beğenmene sevindim. Hoşgeldin.

      Sil
  11. :) keyifli bir yazı olmuş. bende akçaya yerleştim. burası bodruma göre daha keyifli. hava istanbuldan derece olarak cok farklı değil ama tertemiz, ama dağlar dolayısı ile kar yagmadıgı için ciddi, bir soguk oluyor kısın.yeni yapılan evlerin hepsi mantolomalı ve merkezi sistem ısıtmalı. bn sahsen klima ile ısınıyorum şimdiilik bir sorun yaşamadım. Ulaşım rahat 4 sokaka aşağısı deniz, 2 sokak yukarısı otoban zaten:)) bende kucuk yerde yaşamayı sevenlerdenim.

    YanıtlaSil
  12. Yazınızı çok beğendim yalnız korkuttu yeni mezun olmuş birisi olarak bu hayalle yaşayan birisinin bu tip bir yazıyla karşılaşmak..sormak istediğim birkaç birşey var ulaşabilme imkanım var mı size?yildirmazoguz@gmail.com mail adresim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yazdım size ama spama mı düştü acaba?

      Sil
    2. Iyi geceler elif Hm bilgilerinizi bizimle de paylasmanizi istiyoruz Alcesinsaat@gmail.com

      Sil
  13. Alcesinsaat@gmail.com Elif hm sizden bilgi almak isterim...bana yazarsanız sevinirim

    YanıtlaSil
  14. Merhaba. Elif hanim yaziniz cok guzel. Bende yillardir bunlari soylemek istiyorum gercekten benim sesim olmussunuz neredeyse. Yanliz soyle birsey var. Ben datca da yasiyorum. Bodrum ile ayni ozelliklere sahipmis. Onuda senden ogrendim. 😊. Bu kadar olumsuz yonleri olmasina ragmen bir gelen bidaha gidemiyor. Yeter ki havasini ceksin icine. Sigara tiryakiligi gibi bisey oluyor. Insan icinde bi bosluk hissediyor datca da olmayinca. Yazin gelen insanlardan ben burada yasayacagim lafini duyarim her zaman.ve gelirlerde. Benim datcada ev sahibi yaptigim insanlar hep bu sekilde olmustur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sizi yeni bloga davet edeyim. http://kalemimdenhayat.blogspot.com.tr/ hoşgeldiniz kadir bey.

      Sil
  15. merhaba Elif hanım. bende ailem ile ege de yaşamayı düşünüyoruz. ne yapmalıyız? nasıl bir yol izlemeliyiz. lütfen yazınız. mustafamavisakal@gmail.com. arıcılık hayvancılık bahçe işleri silahlı güvenlik meslek lisesi e ve a2 ehliyet dalgıç kıcboks gibi vb eğitimlerim var.

    YanıtlaSil
  16. Elif merhaba... Özlem yazmış seni, "tanıştınız mı?" diye geldim buldum. 22 yıldır burada yaşıyorum, fırsat bulursan yaz e mi? Nerede yaşıyorsunuz? ;-)

    YanıtlaSil
  17. BENDE İKİ ÇOCUĞUM VE EŞİM İLE EGE SAHİL KASABA HAYALLERİNİ KURARKEN BİRAZ DA GERÇEKLERİ HATIRLATTINIZ BİZE... FAKAT YİNE DE APARTMANDA ÜST KATTAKİLERİN İÇTİĞİ SUYU DUYABİLECEK KADAR YALITIMSIZ MEZARLIKLARDA YAŞAMAK VEYA ÇOCUKLARIN OYUN ALANLARINA BİLE YAPILAN BİÇİMSİZ BİNALARA ŞAHİT OLMAK HERŞEYE RAĞMEN ORALARI CAZİP HALE GETİRİYOR. SİZDEN RİCAM BİZLERE EGE BÖLGESİNDE YAŞAMI KOLAYLAŞTIRACAĞIZ DİYE DAHA ZORLANMADAN YAŞAYACAĞIMIZ BÖLGELER KONUSUNDA BİZE BİLGİLENDİRMENİZ.. ACABA BİZ ROTAYI YANLIŞ YÖNE Mİİ ÇEVİRDİK... YOKSA AMASRA, SAKARYA GİBİ ŞEHİRLERİ Mİ TERCİH ETMELİYİZ BİLEMEDİM...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Yorumunuz için teşekkür ederim. Bodrum'daki hayatımızla ilgili yazılarım www.kalemimdenhayat.blogspot.com adresinde devam ediyor. O sayfaya bekliyorum sizi.

      Aylık sabit giderinizin en az 3000-4000 olacağını düşünebilirsiniz ; sadece kira yemek vs. Maddi kaygınız yoksa Bodrum olabilir, varsa daha sakin ve az bilinen rotaları tercih etmenizi öneririm.

      Sil